Typ č. 1: Klient přesvědčený o své pravdě
Podle Harvard Business Review jsou tito zákazníci přesvědčeni o vlastních schopnostech a intervenci ostatních berou pouze jako zdržení. Jsou zvyklí vést a rozhodovat se sami. Pokud prodejce ojetin narazí na tohoto klienta, měl by mu podat klíčky k projížďce vozu a mluvit jenom ve chvíli, kdy je zákazníkem dotázán. Podobný způsob prezentace produktu byste u tohoto typu zákazníka měli zvolit, ať už prodáváte cokoliv.
Typ č. 2: Komunikativní klient
Komunikativní lidé jsou většinou extroverti, kteří hodně dají na osobní vztahy. Rádi se baví s lidmi, navazují s nimi vztahy, dozvídají se od nich nové věci. Neradi přichází do konfliktu, nejradši jsou se všemi za dobře. U tohoto typu klienta je naopak osoba prodejce zcela rozhodující. Musíte se se zákazníkem dostat na jednu vlnu v komunikaci a vaše prezentace i nabídka by měly mít určitý osobní ráz. Prodávejte hlavně sebe a celkový styl produktu.
Typ č. 3: „Party" typ
Mezi zástupce tohoto typu klientů patří převážně mladí lidé, a to nejčastěji ti, kteří ještě nemají rodiny a děti, ale zároveň již vydělávají tolik, že si mohou dovolit určité výstřelky a luxus. Rádi poznávají nové věci, rádi si produkt uzpůsobují k obrazu svému a nejraději mají unikátní věci. Tento typ zákazníka nesmíte omezovat různými restrikcemi a limity, naopak, musíte nabídnout co možná největší míru flexibility a personalizace.
Typ č. 4: Precizní klient
Někdo tyto lidi nazývá „pedanty", někdo pak pouze „prezicními". Jedná se každopádně o lidi, kteří mají rádi systém a pevný řád ve všem. Poznáte je zcela bezpečně. Chodí včas, bez otázek plní všechny požadavky z vaší strany, ale na druhou stranu očekávají přesné a bezchybné služby z vaší strany. Těmto lidem se nejvíce zavděčíte, pokud nabídnete jasný a srozumitelný systém, řád, stabilitu a jistotu perfektního zacházení s klienty.
-mm-