4 základní charakterové typy klientů (a jak s nimi pracovat)

Každý jednotlivý případ v obchodě je individuální a je potřeba jej také tak brát. Nicméně při výběru prodejních šablon, které na jednotlivé klienty použijete, určité zjednodušení může pomoci. Naučte se proto dělit potenciální klienty do následujících čtyř skupin a vezměte tento fakt v potaz, až s nimi budete jednat.

Typ č. 1: Klient přesvědčený o své pravdě

Podle Harvard Business Review jsou tito zákazníci přesvědčeni o vlastních schopnostech a intervenci ostatních berou pouze jako zdržení. Jsou zvyklí vést a rozhodovat se sami. Pokud prodejce ojetin narazí na tohoto klienta, měl by mu podat klíčky k projížďce vozu a mluvit jenom ve chvíli, kdy je zákazníkem dotázán. Podobný způsob prezentace produktu byste u tohoto typu zákazníka měli zvolit, ať už prodáváte cokoliv.

Typ č. 2: Komunikativní klient

Komunikativní lidé jsou většinou extroverti, kteří hodně dají na osobní vztahy. Rádi se baví s lidmi, navazují s nimi vztahy, dozvídají se od nich nové věci. Neradi přichází do konfliktu, nejradši jsou se všemi za dobře. U tohoto typu klienta je naopak osoba prodejce zcela rozhodující. Musíte se se zákazníkem dostat na jednu vlnu v komunikaci a vaše prezentace i nabídka by měly mít určitý osobní ráz. Prodávejte hlavně sebe a celkový styl produktu.

Typ č. 3: „Party" typ

Mezi zástupce tohoto typu klientů patří převážně mladí lidé, a to nejčastěji ti, kteří ještě nemají rodiny a děti, ale zároveň již vydělávají tolik, že si mohou dovolit určité výstřelky a luxus. Rádi poznávají nové věci, rádi si produkt uzpůsobují k obrazu svému a nejraději mají unikátní věci. Tento typ zákazníka nesmíte omezovat různými restrikcemi a limity, naopak, musíte nabídnout co možná největší míru flexibility a personalizace.

Typ č. 4: Precizní klient

Někdo tyto lidi nazývá „pedanty", někdo pak pouze „prezicními". Jedná se každopádně o lidi, kteří mají rádi systém a pevný řád ve všem. Poznáte je zcela bezpečně. Chodí včas, bez otázek plní všechny požadavky z vaší strany, ale na druhou stranu očekávají přesné a bezchybné služby z vaší strany. Těmto lidem se nejvíce zavděčíte, pokud nabídnete jasný a srozumitelný systém, řád, stabilitu a jistotu perfektního zacházení s klienty.

 

 

-mm-

 

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School

Jak začít Selflearning používat?

Abyste měli jistotu, že Selflearning funguje, máme pro vás ukázkovou variantu na měsíc zdarma.

Vyzkoušet zdarma
Průběžně sledujete trendy a vývoj v oblastech, které vás zajímají
Získáváte návody a tipy, které jsou ihned využitelné v praxi
Vzdělávat se můžete na pracovišti i z domova